زور

برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی ... که در نظام طبیعت ضعیف پامال است

زور

برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی ... که در نظام طبیعت ضعیف پامال است

لیفت اصلن یعنی چی؟

یه اشتباه لپّی!

اول از همه بگم که، در ایران واژه «لیفت» رو به اشتباه برای حرکت ددلیفت (Deadlift) به کار می‌برن. در صورتی که لیفت به معنی بلند‌کردن هست، و یه اصطلاح خیلی جامع به حساب میاد که برای هر حرکتی که در اون وزنه‌ای جابجا میشه میشه ازش استفاده کرد.

پس استفاده از واژه لیفت صرفن برای حرکت ددلیفت کاری بسیار اشتباهه.


انواع لیفت

لیفت‌ها به طور کلی ۲ خانواده‌ی بزرگ دارن: لیفت‌های ترکیبی و لیفت‌های انزوایی


لیفت ترکیبی (Compound lift)

به حرکاتی گفته میشه که تعداد زیادی از ماهیچه‌های بدن رو درگیر میکنن. چند نمونه لیفت ترکیبی: اسکات، ددلیفت، پرس (با پرس سینه اشتباه نشه)، پرس سینه، لیفت‌های المپیکی (حرکات وزنه‌برداری در المپیک)



لیفت انزوایی (Isolation lift)

به حرکاتی گفته میشه که تعداد کمی از ماهیچه‌های بدن رو درگیر میکنن. چند نمونه از این لیفتا: جلو بازو، پشت بازو، نشر، شراگ، جلو پا، پشت پا، ....



اهمیت لیفت‌های ترکیبی

تصور کن یه شاتگان (Shotgun) دولول داری با 10 تا فشنگ، تعدادی کبوتر هم کمی جلوتر مشغول چریدنن، بعضی کبوتر‌ها انفرادی دارن واسه خودشون میچرن، در حالی که بعضی دیگه بطور گلّه‌ای مشغولن. حالا اگه بخوای با 10 تا گلوله‌ای که داری، بیشترین کبوتر رو شکار کنی، به سمت کدوما شلیک میکنی؟ اونا که تک میچرخن یا اونا که گله‌ای کنار هم هستن؟

همین قضیه در مورد تمرین با وزنه هم صدق میکنه. بجای اینکه 30 تا حرکت انزوایی انجام بدی، 3 تا یا 6 تا حرکت ترکیبی انجام بده. هم در وقت صرفه جویی میشه، هم زودتر پیشرفت میکنی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد